‘Bij PricoH proberen we het morgen

beter te doen dan gisteren’

‘Bij PricoH proberen we het morgen

beter te doen dan gisteren’

Bij PricoH zijn we altijd op zoek naar hoe we iets beter kunnen organiseren. Jij als leerkracht kunt hier een belangrijke rol in spelen. ‘Ik voel me als leerkracht serieus genomen. Zo denk ik bijvoorbeeld mee over de school van de toekomst’, zegt Tim Jonkman.
‘Hoe ziet deze school eruit? Hierover denken we na in de “Nieuwe school-commissie”. Een interessant project waarin ik me samen met vier collega’s van verschillende scholen verdiep in het uitwerken en uiteindelijk het realiseren van een nieuwe school’, vertelt de enthousiaste kleuterleerkracht.

Drie pedagogen

‘We praten over visies op onderwijs en inspirerende pedagogen en proberen ideeën van bekende pedagogen te vertalen naar de praktijk. Uiteindelijk staan drie onderwijskundigen centraal binnen onze nieuwe school: Loris Malaguzzi, Gert Biesta en Rita Pierson.’

‘Vanaf februari 2018 komen we ongeveer één keer per maand bij elkaar. We merken dat onze ideeën steeds concreter worden. Laatst beschreven we afzonderlijk van elkaar hoe een dag in de klas op de “school van de toekomst” eruit zou zien. Het was fijn om te zien dat we, ondanks onze verschillende achtergronden, behoorlijk op één lijn zitten.’

‘Ik ben bewuster van het onderwijs dat ik bied’ - Tim

Image
Image

Betekenisvol onderwijs

‘In grote lijnen gaan wij voor een waardegestuurde basisschool, waarbij we naar een juiste balans zoeken tussen kwalificatie, socialisatie en subjectificatie. De ontwikkeling van het kind staat centraal in een betekenisvolle context. Een school waar we samenkomen in de kring, er aandacht is voor sociale ontwikkeling en waar we thematisch en ervaringsgericht werken.’

‘Naast dat er op de middag veel ruimte is voor thematisch onderwijs, besteden we ook aandacht aan de basisvaardigheden. Deze vaardigheden hebben de kinderen immers nodig om onder andere met projecten bezig te gaan. We zijn opzoek naar de manier waarop we de basisvaardigheden zo efficiënt en goed mogelijk kunnen aanleren, zodat er genoeg tijd en ruimte overblijft voor andere waardevolle onderwijsmomenten.’
‘Dat de nieuwe school er komt is zeker. Wanneer en waar is echter nog niet duidelijk’, vertelt Tim. ‘Maar zelfs als de school er uiteindelijk toch niet zou komen, is ons werk niet voor niets geweest. Het is heel inspirerend om samen met collega’s te filosoferen over goed onderwijs. Ik ben altijd op zoek naar hoe ik mezelf kan verbeteren en nog beter kan aansluiten op de behoefte van kinderen. Wanneer ik in mijn vrije tijd lees, lees ik het liefst pedagogische boeken.’

Duidelijke visie

‘Tijdens mijn Post-hbo-opleiding ‘Jonge Kind’ heb ik me nog meer kunnen verdiepen in hoe jonge kinderen zich ontwikkelen. Dit zorgt ervoor dat ik anders naar mijn vak ben gaan kijken en dat ik bewuster ben van het onderwijs dat ik aanbied.’

‘Solliciteer je bij PricoH? Dan is het goed om te weten dat als je het leuk vindt om te praten over goed onderwijs en jezelf op bepaalde onderwerpen wil ontwikkelen, hier de mogelijkheid voor is. Een mooi voorbeeld is PricoH-Academie, waar sprekers worden uitgenodigd en workshops worden georganiseerd.’
Image