‘Lezen is top!’

‘Lezen is top!’

Met plezier lezen. Zo opgaan in een boek dat je voor even de wereld om je heen vergeet. Bij ons op school doen we er alles aan om kinderen enthousiast te maken voor lezen. ‘We leren kinderen spelenderwijs dat lezen leuk is’, zegt leerkracht Dick Fernhout van groep 8.
‘In groep 3 leren kinderen lezen met de methode Veilig leren lezen en lezen we altijd hardop. Gaat dat al goed dan mogen kinderen meelezen met groep 4, waar we beginnen met stillezen. Dat vinden ze fantastisch, want dan mogen kinderen zelf een boek uitkiezen dat ze leuk vinden. Dat stimuleert enorm!’

Lezen is top!

‘We maken in groep 3 tot en met 8 gebruik van de methode ‘Lezen is top!’ Iedere dag zijn we een halfuur bezig met lezen. De eerste 5 minuten praten we even over een boek dat mij of een van de kinderen aansprak, bijvoorbeeld.’

‘Plezier in lezen, daar gaat het om!’ - Dick

Image
Image

Leesopdracht

‘Vervolgens lees ik een stukje voor. Hier praten we dan samen over door en ik geef de kinderen een leesopdracht mee. Wat zijn de karaktereigenschappen van de hoofdpersoon? In welke tijd is het geschreven? Vervolgens lezen ze 20 minuten. Dat klinkt misschien lang, maar de tijd vliegt voorbij. Ik zie dat kinderen écht aan het lezen zijn. Door de leesopdracht worden kinderen uitgedaagd om in het boek te duiken.’

Woordenschat

‘Vooraf helpen we ze met het uitzoeken van een boek. Willen kinderen eerst liever een makkelijk boek lezen? Geen probleem! Als kinderen met plezier lezen, gaan ze vanzelf sneller lezen en helpen wij ze om boeken uit te kiezen met langere zinnen en moeilijkere woorden. Door lekker veel te lezen leer je ongemerkt heel veel woorden. Daar heb je je leven lang voordeel van!’
Image