We werken met elkaar aan een fijne sfeer

We werken met elkaar aan een fijne sfeer

Een leuke, rustige en prettige sfeer maak je samen. We werken in iedere klas met de methode De vreedzame school. Samen maken we afspraken hoe we met elkaar omgaan, we hebben het over thema’s als we horen bij elkaar en omzien naar elkaar. ‘De sfeer op school is heel fijn en rustig’, vertelt leerkracht Marieke Hein.
Image

De vreedzame school

‘We doen het samen, dat is uitgangspunt van de methode waarmee wij werken: De vreedzame school. Aan het begin van het schooljaar nemen we de tijd om elkaar te leren kennen. We maken met elkaar afspraken en zetten daar ook allemaal onze handtekening op. Die afspraken hangen we ook op in de klas. Ieder blok staat er een thema centraal. Aan het begin van het schooljaar is dat We horen bij elkaar, daarna volgen bijvoorbeeld We hebben hart voor elkaar en we dragen allemaal ons steentje bij. Iedere klas werkt aan hetzelfde thema. Dat is de kracht van deze methode.’

Praat-het-uit-plaat

‘Kinderen leren ook dat het niet erg is om een conflict te hebben. Belangrijker is dat ze leren hoe je het oplost, zodat het geen ruzie wordt. In de onderbouw gebruiken we handpoppen om het uit te beelden en in de bovenbouw besteden we ook aandacht aan het gebruik van sociale media. Er hangen op verschillende plekken in school praat-het-uit-platen. Daar staat heel simpel een stappenplan op. Ik zie regelmatig kinderen samen naar deze plaat lopen. Het werkt dus écht!’

Gevoelens uiten

‘Soms is het lastig om te zeggen hoe je je voelt. Ben je blij, verdrietig of boos? Dan zet je een prikker met je naam in een koker. Of je hangt een knijper met je naam aan de waslijn. Je hoeft niet altijd te vertellen waar je mee zit, maar zo kunnen je klasgenootjes wel rekening met je houden. We groeten iedere ochtend en middag de kinderen als ze de klas binnenkomen. Door ene kind in de ogen te kijken zie je vaak al snel hoe het gaat. Kinderen voelen zich hierdoor gezien en dat geeft een veilig gevoel.’
Image

‘De praat-het-uit-platen werken écht!’

Image

Goed gedrag belonen

‘Wat ook werkt: goed gedrag belonen. Als ik door de gang loop en ik zie twee kinderen rustig werken, dan geef ik ze een kaartje. Leuk om te zien hoe trots ze dan de klas weer in komen. “Juf, ik heb weer een kaartje!” Bij twintig kaartjes voor de klas krijgen ze een beloning. Extra buiten spelen of een leuk spel doen, bijvoorbeeld.’

Werken aan weerbaarheid

‘In groep 7 krijgt ieder kind de weerbaarheidstraining Bouwen aan de groep en jezelf. Dat doen we omdat vanaf die leeftijd het erbij willen horen erg gaat spelen. Nee zeggen kan best lastig zijn en dat is wat ze ook leren in deze training. Kinderen die onzeker zijn zien we groeien. Met de overstap naar het voortgezet onderwijs in het zicht is dit een goede voorbereiding.’